'/> Semua Tauhunya Jatuh Kedalam Sawah, Peniaga Ini Berang Dan Menyalahkan Tuhan. Tapi Selepas 2 Jam Allah Bagi Kejutan Padanya

Info Populer 2022

Semua Tauhunya Jatuh Kedalam Sawah, Peniaga Ini Berang Dan Menyalahkan Tuhan. Tapi Selepas 2 Jam Allah Bagi Kejutan Padanya

Semua Tauhunya Jatuh Kedalam Sawah, Peniaga Ini Berang Dan Menyalahkan Tuhan. Tapi Selepas 2 Jam Allah Bagi Kejutan Padanya
Semua Tauhunya Jatuh Kedalam Sawah, Peniaga Ini Berang Dan Menyalahkan Tuhan. Tapi Selepas 2 Jam Allah Bagi Kejutan Padanya

.com - Sering kali kita berprasangka jelek kepada Tuhan mengapa memdiberikan ujian yang begitu berat kepada kita. Padahal patut diketahui, sering kali apa yang kita anggap jelek ternyata baik dimata Tuhan. Bisa jadi pula kejadian-kejadian jelek yang menimpa Anda ialah salah satu bentuk kasih saying Tuhan kepada Anda.

Seperti dongeng peniaga Tauhu yang satu ini, mungkin Ia tak pernah menyangka bahawa ujian jatuh dalam petak sawah bersama tauhu-tauhu yang bakal dijual rupanya bakal mengubah persepsinya pada ujian tuhan. Kadangkala apabila Allah menguji dengan kesusahan, keluhan semakin berat. Terasa tidak mampu mahu menghadapinya. Sedih.. kenapakah saya diuji sebegini sukar.

Ambil ikhtibar dari dongeng yang dikongsikan oleh Puan Eina Ibrahim ini. Bagaimana Allah sentiasan menyantuni hambaNya dengan penuh mencintai dan tidak sesekali menyusahkan hambaNya.

Sebab itu kena selalu ingatkan diri semoga ‘Sentiasa Bersangka Baik Dengan Allah’

Cerita Peniaga Tauhu Yang Alim

Sedih baca dongeng ni. Terus rasa nak baca Al Waqiah.

Ada seorang peniaga tauhu yang setiap hari ia pergi jual tauhunya di pasar. Untuk hingga pasar, ia kena naik kenderaan awam.

Untuk hingga ke jalan raya, ia perlu melalui padang sawah.

Setiap pagi ia selalu berdoa kepada Allah supaya tauhunya tiruana habis dijual.

Begitulah setiap hari, sebelum berangkat ia berdoa terludang keringh lampau dan pulang sebelah petang. Barang dagangannya selalu habis dijual.

Satu hari tu, semasa ia kemudian di sawah nak menuju ke jalan raya untuk naik kenderaan awam, tiba-tiba ia terjatuh ke dalam sawah tersebut.

Habis tiruana tauhunya jatuh ke sawah, hancur dan berselerak. Bukan saja keuntungan, modal pun habis.
Dia mengeluh kepada Allah, bahkan menyalahkan Tuhan, mengapa ia didiberi ujian hingga macam ni sekali? Padahal ia selalu berdoa dan solat setiap pagi.

Akhirnya ia pun pulang tidak jadi berniaga hari itu.

Tapi dua jam kemudian ia mendengar khabar, bahawa kenderaan yang selalu dinaikinya setiap hari pada pagi itu telah jatuh ke dalam gaung. Semua penumpangnya terkorban! Hanya ia satu-satunya bakal penumpang yang selamat, tiruana ialah disebabkan tauhunya jatuh ke sawah, sehingga ia tidak jadi untuk berniaga pada hari itu malah membawa tiruana tauhu-tauhunya yang sudah rosak dan penyek pulang ke rumah.

Tetapi pada sebelah petang, ada seorang penternak itik telah mencari ia dan hendak membeli tauhu untuk makanan itik tetapi yang anehnya penternak itik itu mencari tauhu yang rosak/hancur kerana ia hanya untuk dicampurkan dan dimakan oleh itik sahaja. Terus peniaga itu menangis kerana tauhunya yang rosak hendak dibeli tiruananya oleh penternak itik itu.

PENGAJARAN

Doa tidak semestinya dimakbulkan sesuai dengan permintaan, tapi ia diganti oleh Allah dengan sesuatu yang jauh ludang keringh baik dari yang diminta.

Allah Maha Mengetahui keperluan kita kalau dibandingkan dengan diri kita sendiri.

Sebab tu, janganlah jemu berdoa, jangan sesekali mengeluh juga, apalagi mengutuk!

“Boleh jadi kau membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kau menyukai sesuatu padahal ia amat jelek bagimu. Allah mengetahui, sedangkan insan tidak mengetahui” (Al Baqarah ayat 216).

“Jika Tuhan menjawaban doamu, Ia sedang menambahkan imanmu. Jika Ia menundanya, Ia sedang menambahkan kesabaranmu. Jika Dia tidak menjawaban doamu, Dia sedang mempersiapkan yang terbaik untukmu.”

Semoga hari ini dan hari hari seterusnya kita tiruana selalu dalam lindungan serta keberkahanNya.

Siapa Yang Baca Sampai Habis. Ucaplah *Alhmdulillah* kerana akad ALLAH itu pasti.

Sumber : Diaridunia
Advertisement

Iklan Sidebar