'/> Selalu Merungut Pada Suami Duit X Cukup Tapi Apa Yang Ia Lakukan Di Belakang, Buat Saya Menangis Dan Menyesal !!

Info Populer 2022

Selalu Merungut Pada Suami Duit X Cukup Tapi Apa Yang Ia Lakukan Di Belakang, Buat Saya Menangis Dan Menyesal !!

Selalu Merungut Pada Suami Duit X Cukup Tapi Apa Yang Ia Lakukan Di Belakang, Buat Saya Menangis Dan Menyesal !!
Selalu Merungut Pada Suami Duit X Cukup Tapi Apa Yang Ia Lakukan Di Belakang, Buat Saya Menangis Dan Menyesal !!

.com - Nama saya Tisya. Umur 26 Tahun. Aku sudah berkahwin dan memiliki seorang anak perempuan. Sebelum berumahtangga, saya bekerja di salah sebuah restoran dikenal dan banyak dipakai di Singapura.

Gaji saya knorma dan akhlak itu sangat muai. Dalam sebulan, honor saya hampir mencecah sehingga RM3000. Kalau bekerja di Malaysia, belum tentu saya bisa untuk menerima honor sebanyak itu dengan hanya bekerja di restoran. Dengan honor sebanyak itu, saya rasa seronok berbelanja tanpa had. Kereta, barang-barang rumah, barang peribadi, bercuti

Sana sini, duit saya habis untuk tiruana perbelanjaan itu. Tak lupa juga, saya hulurkan beberapa persen dari honor saya untuk dimemberikankan kepada orang bau tanah aku. Pun begitu, saya tak pernah meminta sesen pun dari orang bau tanah aku. Semua saya perjuangan atas titik peluh saya sendiri.
Aku berkahwin pada umur saya 24 tahun. Pada knorma dan akhlak itu, saya mengenali suami hanya sebulan ludang kecepeh sahaja. Kemudian, kami terus merancang untuk mendirikan rumahtangga sementelah masing-masing mencicipi sudah yakin dan bersedia untuk melangkah ke alam itu.

Berkenalan pada penghujung bulan Disember 2013, bertunang pada Februari 2014 dan seterusnya mengikat tali perkahwinan pada bulan April 2014. Aku senang dengan suami. Sehingga sekarang pun, saya merasa senang dengan perkahwinan ini.

Namun, yang amat saya kesal ialah perbuatan saya sendiri. Setelah beberapa bulan saya mendirikan rumahtangga, kami dikurniakan zuriat yang comel. Dipendekkan cerita, saya mula mencicipi tidak cukup dengan apa yang saya ada. Aku bekerja dengan bapa mertua. Begitu juga suamiku. Walaupun kami berdua bekerja, namun honor sebulan kami berdua sesudah dicampur bersama, sama banyak dengan honor saya seorang knorma dan akhlak bekerja di Singapura berlalu dan silam.

Kali ini, dengan honor yang sebanyak itu, saya perlu berkongsi dengan suami dan anak. Aku mula kusut. Bagi aku, segalanya tidak cukup. Mahu membeli apa yang saya hajati juga sangat susah, karena mahu memenuhi berlalu dan silam keperluan kami tiga beranak menyerupai bayaran bil air dan elektrik,duit ansuran dan minyak kereta, belanja dapur, pampers anak, belanja untuk orang tua, duit kutu dan bermacam lagi.

Aku sering mengeluh. Suami saya memujuk saya semoga bersabar. adakala saya terpujuk, adakala tidak. Aku pribadi tak mahu ambil kisah perihal perasaan suami aku. Yang saya tahu, segalanya perlu serba cukup. Melihat perangai saya yang mula mencari salah suami, beliau mula bekerja sambilan pada waktu malam.

Dia meniaga buku-buku yang diambil dari kedai ayah mertuaku dan menerima sedikit komisen hasil dari jualan tersebut. Dia selalu berniaga di tapak Bazaar Karat, JB. Ikut nasib juga. Kalau bernasib baik, ada tapak kosong, dapatlah beliau berniaga malam itu. Kalau tapak penuh, beliau pulang dengan tangan kosong.

Begitu juga cuaca. Kalau hujan, tak sanggup juga berniaga. Bila keadaan berterusan macam itu, saya kembali dengan perangai saya yang asyik kusut memikirkan soal duit. Itu tak cukup, ini tak cukup. Suami saya kata, sabar sayang. Aku hanya bisa membisu dan meneruskan kehidupan macam biasa.

Beberapa hari berlalu dan saya perasan sesuatu. Suami saya kerap keluar malam. Boleh dikatakan hari-hari beliau keluar. Bila saya tanya,mahu kemana, mahu berniagalah, katanya. Aku kepelikkan sendiri. Yalah, biasanya beliau meniaga berselang hari.

Kalau hari ini berniaga, esok mungkin tidak kerana tapak penuh. Namun, tak pula saya melanjutkan sebarang pertanyaan kepada suami. Aku berasa lega kerana suami kerap menghulurkan wang belanja kepadaku. Dengan wang itu, saya boleh menabung sedikit untuk keperluan akan tiba dan membeli apa-apa barangan yang saya suka. Aku bangga kerana suami sudah menerima tapak meniaga yang tetap di Bazaar Karat.

Pada suatu hari, saya keluar berjalan-jalan dengan seorang kawan. Suami tak mahu turut serta kerana mahu berniaga katanya. Aku hanya mengiyakan saja. Selepas waktu maghrib, saya dan kawanku singgah makan steamboat di Dataran JB. Sedang asyik saya berbual dengan kawanku, mataku tertancap pada satu susuk badan yang amat saya kenali.

Aku lihat di tangan kirinya sedang menggendong satu guni berwarna putih jernih. Didalamnya penuh dengan petai. Mabengala ajun sedang memegang beberapa ikat petai sambil beliau sedang berbual dengan salah seorang pelanggan di situ. Dia bergerak dari satu meja ke meja yang lain sambil menjaja petai yang dibawanya.

Dia itu, suami aku. Ya Allah! Rupa-rupanya, lewat kebelakangan ini, suami saya menghulurkan wang belanja padaku hasil dari menjaja petai di kedai-kedai makan. Berjalan ke sana-sini tanpa berhenti. Peluh menitik di dahi dan pipi, baju hampir lembap bermandikan peluh. Dia berjalan sendiri. Tiada mitra atau siapapun yang menemani. Termasuk juga aku. Suami bersengkang mata, berpeluh tubuh, bersusah payah mencari rezeki untuk saya dan anak. 

Tapi saya pribadi tidak menghargai, malah terus-terusan memaksa suami untuk mempercukupkan segala keperluan dan kehendakku. Apa yang telah saya buat ini ! Berdosanya saya memperlakukan suamiku begini. Aku menjadi sombong kerana membandingkan apa yang saya pernah ada dengan apa yang bisa suami memberikankan kepada keluarga. 

Duhai suami, maafkan aku. Aku melaksanakan dosa tanpa saya sedar. Aku sepatutnya mengurangi beban dibahumu, tapi saya makin memberatkanmu. Tanpa berfikir panjang, saya terus berlari kearah suami. Suami terkejut dengan keberadaan saya di situ. Aku pegang tangan suami sambil saya senyum padanya. Aku minta maaf pada suami. Suami berkerut dahi, namun jarinya menyeka lembut airmataku.

Aku mengajak suami duduk makan bersama kawanku. Selepas makan, mitra saya meminta diri untuk pulang sendiri. Dan saya menemani suamiku menjaja petai di jalanan. Alhamdulillah, malam itu tiruana petai habis dijual. Suamiku tersenyum gembira. Katanya, itu berkat redha seorang isteri juga.

Duhai suami. Terima kasih. Moga Allah sentiasa meredhaimu sayang.

Sumber : Facebook tisya
Advertisement

Iklan Sidebar