'/> Kenapa Ramai Lelaki Malaysia Berkahwin Dengan Perempuan Indonesia ? Ternyata Ini Sebabnya

Info Populer 2022

Kenapa Ramai Lelaki Malaysia Berkahwin Dengan Perempuan Indonesia ? Ternyata Ini Sebabnya

Kenapa Ramai Lelaki Malaysia Berkahwin Dengan Perempuan Indonesia ? Ternyata Ini Sebabnya
Kenapa Ramai Lelaki Malaysia Berkahwin Dengan Perempuan Indonesia ? Ternyata Ini Sebabnya

.com - Selama ini kita selalu baca dongeng kenapa ramai perempuan Malaysia pilih lelaki Barat…kononnya romantik dan pelbagai konon lagilah. Kita juga selalu baca bagaimana perempuan Malaysia selalu hentam lelaki Malaysia, juga kerana pelbagai alasannya ialah dan konon.

bagi saya macam nilah, jikalau saya perempuan Malaysia pun, saya tentu akan rasa sakit hati juga, tetapi apakata cuba luangkan masa sejenak untuk renungkan perkara ini, hujah yang diperkatakan mungkin betul, mungkin juga tidak, subjektif kot

kekadang dalam kita memperkatakan mengenai ego kita, adakalanya kita kena juga bersifat terbuka. Kalau selama ini hanya lelaki dipersalahkan, apa salahnya kaum perempuan juga merenung kelemahan diri sendiri

Kata orang yang pahit itulah penawar

Dekat bawah ini ada pendapat pakar aksejukik dari Indonesia & Malaysia

Ini Kata Pengarah Kajian Sosiologi Indonesia, Khairudin Harahap

Sifat penyabar terhadap suami yang pulang lewat serta layanan mesra di meja makan ialah antara kualiti dimiliki perempuan Sumatera yang menimbulkan lelaki Malaysia simpel tertawan dengan mereka.

Pengarah Kajian Sosiologi Indonesia, Khairudin Harahap berkata, kebanyakan lelaki Malaysia tertarik dengan layanan yang ludang keringh baik yang bisa didiberikan oleh perempuan Sumatera itu berbanding perempuan Malaysia.

“Contohnya, mitra saya sendiri berkahwin dengan perempuan Sumatera, isterinya tidak dongeng suaminya pulang lewat malah akan didiberi layanan yang sangat baik tanpa perasaan murka dan resah walaupun ditinggalkan sehingga lewat malam.

“Selain itu, perempuan Indonesia tidak akan meninggalkan suami yang makan di meja makan seorang diri, perkara itu akan berterusan walaupun mereka telah usang berkahwin. Ini merupakan akhlak budaya perempuan Indonesia dari lampau lagi,” katanya

Ditanya, apakah keludang keringhan perempuan dari Sumatera sedangkan ada antara mereka tidak berpelajaran tinggi, berdasarkan Khairuddin, mereka dikenal dengan rupa paras yang cantik.

“Saya dapati kerana kecantikan mereka itu, lelaki negara ini tidak putus-putus pergi ke Medan, Indonesia terutama hari Jumaat dan pulang pada hari minggu.

“Berdasarkan maklumat, kebanyakan mereka yang pergi ke sana untuk bermain golf tetapi kemudiannya secara tidak pribadi tertawan dengan kecantikan perempuan di sana,” ujar beliau

Ini Kata Pengarah Pusat Kokurikulum, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof. Madya Dr. Mohammad Shatar Sabran

Layanan mesra, lemah lembut, mengikut kata dan berani merealisasikan fantasi harapan lelaki dikatakan menjadi punca yang menimbulkan ramai lelaki tempatan ‘cair’ terhadap perempuan Indonesia.

Sedangkan perempuan di negara ini semakin sofistikated serta terlalu sibuk memikirkan kerjaya dan masa depan sehingga terlupa memdiberikan acuan yang sepatutnya kepada suami.

Shatar berkata, perkara itu menimbulkan kaum lelaki di negara ini menentukan perempuan seberang kerana persepsi mereka yang masih bersifat tradisional dan konservatif dalam rumah tangga termasuk inginkan perhatian dan layanan.

“Kehendak yang tidak berpadanan ini telah menimbulkan lelaki Malaysia beralih kepada perempuan seberang kerana lelaki kita masih mengharapkan dilayan dan dijaga ibarat 25 tahun yang lampau. Sedangkan visi perempuan kita ludang keringh kepada kerjaya dan masa depan.

“Jadi untuk memenuhi kehendak itu maka mereka beralih kepada perempuan seberang kerana mereka masih memiliki pemikiran ibarat perempuan kita 25 tahun yang kemudian yang menatang suami bagai minyak yang penuh,” katanya

Justeru, Shatar yang juga pensyarah Sains Kemasyarakatan menasihatkan perempuan Malaysia semoga tidak terlalu mengejar kerjaya sehingga meminggirkan kepentingan suami.

Sumber : Cikle
Advertisement

Iklan Sidebar