'/> Isteriku Sakit, Abg Ipar “Melarang” Kakakku Memdiberi Donasi Wang. 10 Tahun Kemudian, Mereka Tiba Merayu

Info Populer 2022

Isteriku Sakit, Abg Ipar “Melarang” Kakakku Memdiberi Donasi Wang. 10 Tahun Kemudian, Mereka Tiba Merayu

Isteriku Sakit, Abg Ipar “Melarang” Kakakku Memdiberi Donasi Wang. 10 Tahun Kemudian, Mereka Tiba Merayu
Isteriku Sakit, Abg Ipar “Melarang” Kakakku Memdiberi Donasi Wang. 10 Tahun Kemudian, Mereka Tiba Merayu

.com - Aku tidak lulus SPM dan menentukan untuk bekerja. Setelah usaha selama 30 tahun, membuatku berfikir dan menitiskan air mata. Aku ingat 10 tahun pertama saya tiba ke sini, saya orang yang praktis gelisah dan tidak tenang. Orang lain kerja mencari wang, membina rumah dan berkahwin.

Kerana pendapatan yang tidak bagus, menciptakan saya berfikir setiap hari jalan untuk mendapat wang yang ludang keringh banyak.

Suatu kadab, temanku mengajakku untuk berniaga buah-buahan, ia berkata jika ada jalan dan boleh membawa perubahan. Aku pun merasa melihat ada kesempatan, isteri saya juga sangat menyokong. Kami hasilnya mengambil tiruana simpanan untuk cuba membuka perniagaan.

Tapi ternyata, temanku ialah penipu, dimana tiruana wang untuk berniaga ia turun. Ia menyampaikan ia memerlukan wang, dan meminta maaf kepadaku. Walaupun mulutku tidak berkata apa-apa, tapi di dalam hati saya sangat marah.

Hal jelek ini menciptakan isteri saya jatuh sakit, dan saya tidak memiliki sesen wang.

Aku menelefon kakakku untuk meminjam wang. Kadab itu kedua orang tuaku sudah tiada, sehingga hanya ada kakakku yang selalu memperhatikan.

Setelah ia mendengar apa yang terjadi, ia hasilnya bersedia meminjamkanku wang. Tapi, abg iparku mendengar saya ingin meminjam wang, ia tidak bersetuju dengan keputusan kakakku.

Abg iparku menelefon dan menyampaikan kewangan kakakku juga tidak bagus, masih mau menyekolahlahkan anak saudaraku yang ramai.

Aku berkata: “Kami sudah tidak ada sape2 bang. Hanya ada akak shj. Bagilah pinjam sikit wang”

Tapi ia tetap berkata tidak ada wang, dan terus menutup telefon.

Akhirnya, saya meminta derma kepada tiruana orang yang kukenal dan mengumpulkan wangnya.

Dengan adanya dilema ini, menciptakan saya berjanji akan bekerja keras dan memdiberikan isteri saya kehidupan yang bagus. Aku kembali menjual buah-buahan, dan kadang kala saya dikejar-kejar hutang. Hal ini membuatku murung dan dilarang berkata apa-apa.

Setelah 10 tahun berjalan, saya memiliki syarikat kecil. Isteri saya juga sudah boleh dengan bahagia kembali ke rumah.

Setelah hingga di rumah, abg ipar melihatku ada perkembangan, dan mengajak saya makan bersama, tapi saya menolaknya.

Akhirnya, abg ipar membawa anaknya yang paling renta mengajak saya makan bersama. Aku menyampaikan tidak perlu nak mengajarku, ada yang mahu dikatakan, katakan saja.

Abg ipar tersenyum dan menyuruh saya membawa anaknya yang paling besar itu untuk bekerja bersamaku.

Aku tertawa dan berkata: “Mengenai hal ini, sila suruh kakakku tiba kepadaku.”

Setelah bertahun-tahun, saya tidak mengetahui kabar tentangnya, kerana ia tidak pernah menelefon. Tapi akhirnya, ia datang, dan mengajak saya makan di rumahnya, kami berbincang-bincang dan minum-minum bersama.

Ia berkata: “Adikku, saya sungguh minta maaf.”

Aku berkata: “Kak, tidak perlu minta maaf, tapi akui saja saya ini adikmu. Mengenai anak sedaraku, kau tidak perlu bimbang. Walaupun kau tidak datang, saya juga akan membantu.”

Kakakku terharu dan menitiskan air matanya. Abg iparku di samping tersenyum tiruan, yang membuatku ingin menamparnya.

Pada akhirnya, saya membantu anak sedaraku dan mengenalkannya kepada syarikat rakan. Aku berharap ia tidak ibarat abg iparku yang tidak tahu terima kasih.

Sumber: Kisah Benar
Advertisement

Iklan Sidebar