'/> Satu Keluarga Peluk Islam “Saya Memang Terpaksa Masuk Islam Alasannya Yaitu ‘Tiada Pilihan’…..

Info Populer 2022

Satu Keluarga Peluk Islam “Saya Memang Terpaksa Masuk Islam Alasannya Yaitu ‘Tiada Pilihan’…..

Satu Keluarga Peluk Islam “Saya Memang Terpaksa Masuk Islam Alasannya Yaitu ‘Tiada Pilihan’…..
Satu Keluarga Peluk Islam “Saya Memang Terpaksa Masuk Islam Alasannya Yaitu ‘Tiada Pilihan’…..
Percaya atau tidak, hidayah itu tiba tanpa diduga dan paksaan dari sesiapa. Jikalau kita sudah dipilih-NYA sebagai manusia bertuah yang bakal mendapatkan hidayah tersebut, maka terimalah dengan hati terbuka menyerupai cerita di bawah.



Baru-baru ini, sebuah keluarga bukan Islam menciptakan keputusan untuk memeluk Islam di Shah Alam selepas sekian usang didakwah oleh seorang rakan. Namun, para tiba in telah terkejut dengan jawapannya apabila ditanya akan mengapa ia ingin memeluk Islam.

Choon Koon Peng telah mengenali sahabatnya, Sakri Ariffin selama hampir 10 tahun. Sepanjang persahabatan mereka, Tuan Sakri yang bekerja sebagai Timbalan Pengarah (Risikan/Operasi) JSJK Bukit Aman tidak pernah berputus asa berdakwah dan membuatkan agama Islam kepada rakannya itu.

Walaupun mereka sudah usang berkenalan, mereka jarang sekali berjumpa dan hanya berhubung melalui panggilan telefon sahaja. Namun begitu, Tuan Sakri tetap berkesempatan untuk berdakwah kepada rakannya itu meskipun mereka tidak selalu bertiruanka.

Setelah bertahun berusaha, jadinya niatnya kesampaian juga untuk membuka hati rakannya mendapatkan agama Islam.

Chen Koon Peng secara rasminya sudah menjadi saudara Islam di Surau Khalid Al-Walis, IPK Selangor. Tetapi bukan ia seorang sahaja yang ingin memeluk Islam, isteri dan anaknya juga  turut mengucap dua kalimah syahadah buat kali pertama pagi semalam.

Namun, apabila ditanya jikalau terdapat sesiapa yang memaksanya untuk memeluk Islam ia hanya mentpendapat tiada yang memaksa cuma ia ‘terpaksa’.

Orang ramai terkejut sesudah mendengar jawapannya, namun ia sempat menyambung untuk menjelaskan niatnya yang sebenar.

“Saya memang terpaksa masuk Islam alasannya ‘no choice’ bila aku dah percaya Tuhan yakni satu iaitu Allah dan Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam itu yakni Nabi yang terakhir. Hati dan hidup aku ludang kecepeh tenang. Saya dan family aku memang lahir sebagai bukan Muslim tapi kini aku mahu pastikan aku dan family aku tiruana mati sebagai Muslim.”

Ternyata perjuangan Sakri berdakwah selama 10 tahun jadinya berjaya dan insiden tersebut menerangkan bahawa kejayaan diperoleh apabila kita tidak berhenti berusaha.

Semoga cerita ini menjadi tauladan bagi mereka yang berniat mahu berdakwah. Semoga terus istiqamah!

sumber: kisahduniawi
Advertisement

Iklan Sidebar