'/> Mak Murka Aku Jika Bagi Rm10 Dari Rm15 Duit Honor Hari Saya. Rupanya Ada “Sesuatu” Yang Disembunyikan…

Info Populer 2022

Mak Murka Aku Jika Bagi Rm10 Dari Rm15 Duit Honor Hari Saya. Rupanya Ada “Sesuatu” Yang Disembunyikan…

Mak Murka Aku Jika Bagi Rm10 Dari Rm15 Duit Honor Hari Saya. Rupanya Ada “Sesuatu” Yang Disembunyikan…
Mak Murka Aku Jika Bagi Rm10 Dari Rm15 Duit Honor Hari Saya. Rupanya Ada “Sesuatu” Yang Disembunyikan…

.com - Selagi ibu masih ada, berbakti lah pada mereka. Jaga hati mereka, jagalah pertuturan anda kadab bercakap dengan ibu. Rendahkan diri kadab bertutur dengan mereka. Orang bau tanah hati memang lembut. Silap cakap simpel sangat terasa.

Kadang-kadang mungkin kita tidak sedar, perbuatan kita secara tak eksklusif buat mereka kecil hati. Maka, jadilah seorang anak yang sangat mengasihani ibu dan orang tua. Sesungguhnya , Allah sudah menjanjikan syurga buat mereka yang tidak derhaka pada ibu.

PERKONGSIAN USTAZ KHAILIL RAZAK

Kadang-kadang masa cuti sekolah masa aku balik asrama.. Saya kerja di kedai makan Abang Leman.. Makara pelayan.. Banyak aku mencar ilmu dengan Abang Leman.. Macam mana nak letak timun.. Kat mana letak telur.. Sangat detail..

Fuhh.. Cara beliau tegur sikit pun tak buat pekerja-pekerjanya kecil hati… Susah nak jumpa tokey kedai makan macam Abang Leman… Kedai makan beliau kini D’semak Mersing… Ramai orang tiba makan malam di sini..

Saya ingat lagi Abang Leman bagi aku honor rm15 sehari.. Banyak sangat aku rasa.. Yelaa aku orang susah.. Mak ayah aku orang susah.. Saya balik kerja malam pukul 12.. Kadang-kadang pukul 1.. Apa pun aku suka kerja kat sini..

Sebab Abang Leman tak pernah halang aku solat kat masjid.. Solat jemaah.. Setiap waktu solat kat masjid..

“SAYA BAGI MAK RM10, BAKI TINGGAL RM5”

Balik je rumah.. Kadang-kadang mak tak tido lagi.. Mak akan tanya.. “Dah solat Isyak?” Dah mak.. Kat masjid Alhamdulillah..

Saya pun keluarkan duit rm15 ringgit tadi dan bagi mak aku rm10.. Saya amik rm5.. Mak marah.. Tak yah mengada-ngada.. Adik kerja penat-penat.. Adik belanja laa.. Saya pun jawaban..

”Mak amik laa.. Tak tau bila lagi adik boleh bagi mak duit ke tak nanti.. Ambil je besok adik kerja lagi..” Saya terus bagi kat tangan mak saya..

Saya tau walaupun mak kata tak nak tapi aku tau beliau sangat perlukan.. Saya rasa berkat hidup aku sekarang.. Disebabkan aku mencar ilmu bagi duit kat mak kadab aku mencar ilmu di asrama dulu..

Masa aku kerja kedai makan dulu.. Sebab tu aku belajar… Jangan sesekali sayang nak bagi duit kat mak ayah.. Pasti Allah melimpah ruahkan rezeki kita..

Sekarang aku gres terfikir.. Adakah kena buat baik berjasa pada mak ayah bila kita dah honor besar-besar? Dah besar dah bekerjaya gres nak bagi duit kat mak? Tak sebenarnya.. Kena buat baik setiap masa dan apa jua keadaan..

MAK MENINGGAL DUNIA AKIBAT SAKIT BUAH PINGGANG

20 tahun telah pun berlalu. Pada 2008 dikala yang paling menyedihkan hidup saya.. Mak aku meninggal dunia sehabis 14 tahun bertarung dalam sakit buah pinggang.. Yang penting mak aku senyum bila sanggup tau yang aku sanggup sambung mencar ilmu di matrikulasi Tangkak, Johor..

Mak tau anak beliau tak cerdik mana.. Nakal.. Tapi aku rasa benda yang paling gembirakan hati mak aku bila aku buat perjuangan dakwah kerja-kerja agama..

Kini aku rindu mak. Saya nak mak merasai kemewahan aku sekarang. Dulu kami hidup susah. Saya selalu berbual ngan kakak aku nombor 4.. “Teh.. Bestnya kalau mak masih ada sekarang.. Boleh bawak mak jalan-jalan dngan kereta glamor kita.. Jalan-jalan luar negara.. 

Kita boleh bawak ayah je sekarang.. Takpelah teh kita buat yg terbaik untuk ayah kita sementara ayah masih ada.”

Bila ditinggalkan mak.. Rindunya nak kena rotan dengan batang paip getah dalam bilik air ngan mak.. Rindunya nak kena cili mulut.. Rindunya nak kena sebat lantaran liat berdiri subuh..

Rindunya nak tengok mak sign report kad sekolah.. Rindunya nak dengar pesan yang tersirat mak.. YaAllah sayunya dan sebaknya hati ni bila tidak sengajang peristiwa-peristiwa bersama mak..

Wahai anak-anak.. Satu hari nanti kita akan rasa kehilangan sehabis pemergian mereka..

JANGAN TINGGI SUARA KEPADA IBU AYAH

Sebab tu bila aku buat kegiatan motivasi mana-mana seluruh Malaysia.. Bila dengar cikgu kata “Ustaz.. Mereka tak hormat mak ayah mereka.. Tengking mak ayah mereka depan aku ustaz..”

Saya rasa sebak sangat.. Sampai hati seorang anak buat mak macam tu.. Kadang-kadang bukan budak-budak sekolah je.. Orang yang dah bekerja pun kadang kala tinggikan bunyi dengan mak ayah..

Saya pernah dengar sorang ustaz bagitau aku “Halil.. Siapa pun kita nanti.. Kita motivator ke.. Kita pengarah ke.. Orang kaya ke.. Ingat.. Depan mak ayah kita kita seperti lembu..

Buat apa sahaja yg beliau suruh.. Rendahkan diri kadab bercakap dengan mereka..”

Sumber : NasihatUstazz
Advertisement

Iklan Sidebar