'/> Dah Lima Tahun Kahwin, Suami Ceraikan Saya Kerana Tidak Mempunyai Zuriat. Alhasil Terungkap Satu Belakang Layar Yang Menciptakan Suami Merasa Bersalah

Info Populer 2022

Dah Lima Tahun Kahwin, Suami Ceraikan Saya Kerana Tidak Mempunyai Zuriat. Alhasil Terungkap Satu Belakang Layar Yang Menciptakan Suami Merasa Bersalah

Dah Lima Tahun Kahwin, Suami Ceraikan Saya Kerana Tidak Mempunyai Zuriat. Alhasil Terungkap Satu Belakang Layar Yang Menciptakan Suami Merasa Bersalah
Dah Lima Tahun Kahwin, Suami Ceraikan Saya Kerana Tidak Mempunyai Zuriat. Alhasil Terungkap Satu Belakang Layar Yang Menciptakan Suami Merasa Bersalah

.com - Kisah yang hendak dikongsikan ini ialah seorang isteri diceraikan suami hanya kerana tidak bisa memdiberi zuriat kepadanya, sedangkan isterinya bahwasanya mengidap sakit barah rahim yang tidak diketahui olehnya. Tergamak sungguh dan terlalu praktis untuk melafaskan cerai! Moga dongeng ini sanggup memdiberi seribu pengajaran kepada anda yang membacanya.

“Malam.

Isteri mencedukkan nasi ke pinggan suaminya.

Masing-masing tidak bersuara. Diam diam seribu bahasa.

Memang begitu. Dah tiga bulan suasananya begitu.

Dingin. Tegang.

Hari itu, nampaknya ludang keringh hirau taacuh dari biasanya. Hujan renyai-renyai menambahkan kedinginan. Dingin dalam dua hati.

“Hari ni, hari last kita makan sama-sama.”

Si suami berhenti makan. Basuh tangan.

“Sebab?” Isteri berkerut kening.

“Hari ini, kakak lepaskan kau dengan talak satu.”

Isterinya itu terus kelu. Baru saja dijamahnya sedikit nasi. Suku pinggan pun belum. Dari tadi menanti suaminya pulang dari kerja. Lewat pula tu.

“Dah lima tahun kita kahwin. Awak faham dengan jelas, kita masih tak ada anak. Abang dah bosan. Bosan menanti. Awak asyik sakit perut, senggugut kuat, duduk perkara dalam peranakan dan macam-macam lagi. Sampai jikalau nak berubat?

Abang dah give up.

Abang tak nak poligami. Jadi, ini ialah keputusan terbaik untuk kita berdua.”

Si isteri yang sudah jadi bekas isteri dalam sekali lafaz hanya terkedu. Menitiskan air mata.

“Abang, terima kasih atas segalanya. Terima kasih sudi sayang saya selama kita bersama. Jaga saya dengan baik. Maafkan saya tak bisa bahagiakan kakak dengan zuriat….maafkan saya, tak sempat pun nak salam tangan kakak buat kali terakhir sebagai isteri yang sah..”

Tak bisa dihabiskan kata-kata. Diganti dengan deraian air mata.

Keesokan hari, mantan isteri dihantar pulang ke rumah keluarganya.

Bekas mertuanya menanti dengan tenang. Tidak murka sedikit pun. Dibiarkan saja bekas suami anaknya itu berlalu pergi dari penglihatannya.

“Jangan sedih. Ayah masih ada. Seandainya tiruana lelaki dalam dunia ini tak sanggup jaga kamu, ayah tetap akan bela kau hingga ke selesai nyawa. Meski kau sakit pedih, cacat cela, jelek hodoh sekalipun, ayah tidak akan merasa jijik sedikit atau terbeban pribadi dengan kamu.

Ini ujian kehidupan. Masa kau sampaumur dulu, kau fikir hidup berumahtangga itulah suatu kebahagiaan awet. Namun, kini kau mengerti.

Rumahtangga itu penuh ujian. Mereka yang tidak berumahtangga tidak akan memahami sehinggalah mereka melalui. Ayah percaya, kau kini ludang keringh matang meskor kehidupan.

Akhirat jualah senang berkekalan.”

Ayah renta itu berkata-kata. Walau ia tahu, kata-katanya tidak bisa meredakan seluruh kecamuk perasaan. Si anaknya itu cuma bisa memeluk ayah tuanya penuh tangis dan sendu. Dalam dunia yang penuh kejam, ayah sendiri jua yang masih punya hati.

***
Bekas suami datang di rumah. Kosong. Sunyi.

Tiada lagi wajah yang selalu dimarahinya. Dihinanya. Diperlinya tiap kadab.

Dibuka pintu bilik. Ada kotak di atas katilnya. Label,

“Untuk suami tercinta.”

Dikuaknya daun kotak. Diteliti satu persatu isi kotak. Air matanya mengalir sendiri. Tak bisa ditahan lagi. Dalam kotak, terisi penuh baju bayi. Stoking tangan dan kaki. Sweater. Penutup kepala.

“Abang, semenjak awal kita nikah sampailah tahun ni, saya kaitkan tiruana ini untuk anak kita. Meski tak niscaya jikalau saatnya, tapi saya percaya Allah akan makbulkan jua. Jika bukan di dunia, niscaya di darul abadi sana.

Abang,

Setahun yang lalu, saya dengan tidak sengaja membelek fon abang. Masa tu kakak tengah tidur. Allah gerakkan hati saya untuk melihat ke Whatsapp abang.

Masa tu, hati saya hancur. Bila tahu, jikalau lihat, kakak mencari yang lain. Bukan itu saja, kakak tidak mengaku saya sebagai isteri.

Abang bilang kakak tidak pernah cintai diri ini.

Malahan, pelbagai kata yang tidak baik kakak lemparkan pada saya. Sedangkan demi Tuhan, saya sanjung kakak sebagai suami sikit pun tidak terusik hati ini untuk tidak setia. Untuk tidak hargai abang.

Saya hargai penat lelah pengorbanan kakak selama ini untuk menyara saya yang tak sanggup diberikan zuriat pada abang. Tapi, mengertilah, bukankah itu kerja Allah? Bukan kemahuan saya, tapi kehendak Allah? Sungguh, saya mahu jadi seorang ibu. Sumpah, hati ini lagi duka meludang keringhi kecewanya hati abang.

Abang tidak cuma sakiti hati saya, tapi kakak lawan takdir Allah. Abang tak terima Qada’ Qadar-Nya. Sedangkan Allah sedang menguji. Bukannya menghukum. Siapa yang bersyukur, siapa yang sabar, siapa yang cari-Nya, siapa yang nak jadi hamba-Nya, dan siapa yang nak tuntun tangan isteri gotong royong ke Syurga.

Apakah tidak senang rumahtangga itu andai cuma ada kita berdua? Bagi saya, sudah cukup Allah bagi saya seorang suami. Saya tak layak minta ludang keringh dari Allah. Ini saja sudah cukup membahagiakan hati. Itu yang saya fikir. Itu pendirian saya.

Saya diam alasannya saya sayang kakak sepenuh hati. Saya tak mengadu pada sesiapa semoga kakak tidak memiliki isteri yang nusyuz. Saya tak mengadu di page rumahtangga membuka pekong sendiri, berbuat dosa. Saya hanya ada Allah di sisi.

Semuanya sudah saya tahu.

Tiada apa lagi kakak perlu sorokkan atau nafikan. Di sudut hati, berharap kakak kembali ke sisi diri. Menunggu cinta ikhlas abang. Siang dan malam doa yang sama saya panjatkan.

Tapi, saya terus dilupa.

Moga kakak senang dengan pengganti saya. Sikit pun saya tak dendam atau sakit hati lagi. Saya cuba mengerti. Cuba reda sepenuh hati. Kerana selama ini, kiprah saya pada kakak ialah setia mencintai. Abang bagi saya daerah berteduh dan berlindung, diberi saya makan dan pakai, diberi saya secudang kerings menyayangi, tiruana itu dah ludang keringh dari cukup. Saya tak layak minta ludang keringh dari itu.

Salam sayang.

Isterimu.”

Lelaki itu menahan sebak di dada. Rasa bersalah menguasai jiwa. Lantas diambil kunci kereta. Mahu pulang segera ke kampung mertuanya.

***
Di kampung, bekas isteri sakit kritikal dalam perut. Rupanya barah rahim.

Makara rahsia selama ini.

Antara ia dengan ayahanda tercintanya.

Bertarung dengan nyawanya sendiri. Sudahlah hati robek dilukai, sakit ditanggung tidak terperi. Pengorbanan demi pengorbanan hati. Dilupa dan diluka jiwa dan raga. Telan walaupun tahu penantiannya tidak berbalas. Sia-sia.

Sudahnya, ayah renta itu menitiskan air mata di sisi anaknya.

Tanpa daya upaya.

Dalam penglihatan isteri, wajah suaminya muncul dalam samar dan kelabu. Cuba mengukir sebuah senyuman. Hatinya bersenandung lemah.

“Aku doa kau senang tanpaku…selamanya.”

Suaminya meriba sekujur jasad yang diam bisu. Pernah setia padanya di suatu sudut waktu.

Karya: Muhammad Rusydi

Sumber: facebook/Shuhara Sukri
Advertisement

Iklan Sidebar