'/> Apa Aku Nak Buat? “Bapa Mertua Suka Ceroboh Bilik Tidur. Kadang Aku Berkemban Pun Beliau Masuk”

Info Populer 2022

Apa Aku Nak Buat? “Bapa Mertua Suka Ceroboh Bilik Tidur. Kadang Aku Berkemban Pun Beliau Masuk”

Apa Aku Nak Buat? “Bapa Mertua Suka Ceroboh Bilik Tidur. Kadang Aku Berkemban Pun Beliau Masuk”
Apa Aku Nak Buat? “Bapa Mertua Suka Ceroboh Bilik Tidur. Kadang Aku Berkemban Pun Beliau Masuk”
Semoga kisah yang saya bagikan ini sanggup menjadi pengajaran buat kita tiruana. Sekalian saya ingin minta pendapat kepada para pembaca. Bagaimana cara menghadapi problem ini, alasannya saya sudah tak tahan lagi dengan kelakuan mertua saya ni.

Jom baca kisah sekomplitnya dibawah ini



Kehidupan pasangan yang telah berkahwin dan tinggal bersama ibu bapa bukanlah sesuatu kasus yang praktis untuk dilalui kerana begitu banyak kasus yang harus diambil kira semoga tiada lagi problem sekeluarga di masa hadapan.

Sebagai seorang menantu sama ada lelaki atau pun perempuan seharusnya bijak untuk beradaptasi dalam suasana yang berbeza dengan keluarga sendiri mengikut contoh yang telah sekian usang terbentuk di rumah ibu dan bapa mertua.

Mahu atau tidak inilah antara kasus yang niscaya akan dilalui oleh tiruana menantu dan para menantu seharusnya tahu untuk menjaga adab, batas serta aurat terutamanya menantu perempuan kadab berhadapan dengan ipar duai dan juga bapa mertua.

Mabadunga, bilik tidur ialah merupakan satu-satunya privasi yang para menantu ada apabila hanya di bilik tidur sahaja kita bebas melaksanakan apa sahaja mengikut kehendak hati serta tidak menutup aurat.

Walau bagaimanapun, satu perkongsian yang dikongsi menerusi jemviral menceritakan bagaimana seorang perempuan yang begitu tertekan dengan perilaku bapa mertuanya sendiri yang dipercayai terlalu suka ‘menceroboh’ masuk ke bilik tidurnya tanpa meminta keizinan terludang keringh lampau menyerupai mengetuk pintu atau bertanya.

“Saya sudah berkahwin hampir tiga tahun. Sekarang saya tinggal di rumah mertua saya. Saya ada problem di mana ayah mertua suka sangat masuk bilik saya. Bilik saya gres siap dibuat, pintu tak dipasang lagi.

“Suami sibuk, tak sempat nak beli pintu, jadi saya hanya pasang langsir untuk tutup bilik. Yang saya tak suka, mertua suka sangat selak langsir suka-suka tanpa diberi salam terludang keringh lampau,” luahnya.

Menurutnya, setiap kali langsir diselak, bapa mertuanya sering memdiberi alasan untuk mengambil anak yang berada di pegangannya.

“Kadang-kadang beliau dah nampak saya gres lepas mandi, beliau tetap akan selak langsir semata-mata mahu ambil anak. Situasi begini sudah berlaku banyak kali. Pagi-pagi pun beliau akan masuk ke dalam bilik dengan alasan mahu tengok cucu,” katanya lagi.

Tidak tahan dengan situasi sedemikian, beliau menyuarakan hasrat untuk hidup ‘berpisah’ daripada keluarga suaminya. Namun hasratnya itu ditentang ibu mertua yang menghidap pelbagai jenis penyakit.

“Kalau saya keluar, tak ada sesiapa yang akan jaga ibu mertua pula. Sekarang saya mengandung anak kedua dengan usia kandungan lapan bulan dan saya mengalami alahan yang teruk.

“Bila tengah hari, saya akan duduk dalam bilik alasannya saya cepat pitam. Bapa mertua pula suka selak langsir bilik semata-mata mahu tahu apa yang saya buat dalam bilik. Saya rasa aib jikalau orang tengok saya berkemban,” ungkapnya lagi.

Katanya lagi, kasus itu sering diajak berbincang bersama suami, namun apa yang jawaban jawapan yang diterima agak kurang memuaskan.
“Saya tanya banyak kali pada suami, kenapa ayahnya buat begitu, suami hanya balas ayahnya anggap saya menyerupai anaknya. Tapi saya tak suka. Kami selalu bergaduh perihal gosip sama,” katanya lagi.

Letih dan tertekan dengan kerenah mertua, beliau alhasil nekad mahu meninggalkan rumah mertua dan memulakan hidup di rumah sendiri sesudah bersalin dan habis berpantang.

Namun beliau bimbang yang ibu mertua atau bapa mertuanya akan berterusan menyatakan bantahan terhadap hasratnya.

“Ibu mertua pula suka masuk campur hal rumah tangga kami.Letih sungguh saya sampaikan hari-hari menangis. Apa patut saya buat?” soalnya buntu.

Sementara itu, berdasarkan kenyataan yang diterbitkan Bahagian Pengurusan Dakwah, Jabatan Agama Islam Selangor, syarak telah menggariskan golongan yang dianggap sebagai mahram kepada seseorang perempuan iaitu suami, ayah, termasuk datuk belah ibu dan bapa dan juga bapa mertua.

Kewajipan menutup aurat di hadapan lelaki bukan mahram ialah amat penting dan perlu dilaksanakan oleh setiap wanita, bagi mengelak berlaku kasus yang tidak diingini menyerupai rogol dan sebagainya.

Perkara ini terjadi disebabkan memuncaknya nafsu para lelaki jawaban dari penglihatan terhadap perempuan yang menggunakan pakaian yang tidak senonoh dan mendedahkan sebahagian tubuh tubuh mereka.

Wanita yang bersuami pula, dengan terlaksanakan kewajipan ini, akan sanggup membantu suami, yang mana dosa seorang isteri yang membuka aurat akan ditanggung oleh suami.

Oleh itu, wanita-wanita perlulah memahami batas-batas aurat kadab berhadapan dengan orang-orang yang tertentu dalam keadaan yang berbeza-beza.

Sumber: KRT 
Advertisement

Iklan Sidebar