'/> ‘Tidak Boleh Dieksekusi Mati’- Profesor Ini Menjelaskan Sanksi Sebenar Bagi Pesalah Kanak-Kanak Dari Segi Undang-Undang, Yang Masih Ramai Tak Tahu!

Info Populer 2022

‘Tidak Boleh Dieksekusi Mati’- Profesor Ini Menjelaskan Sanksi Sebenar Bagi Pesalah Kanak-Kanak Dari Segi Undang-Undang, Yang Masih Ramai Tak Tahu!

‘Tidak Boleh Dieksekusi Mati’- Profesor Ini Menjelaskan Sanksi Sebenar Bagi Pesalah Kanak-Kanak Dari Segi Undang-Undang, Yang Masih Ramai Tak Tahu!
‘Tidak Boleh Dieksekusi Mati’- Profesor Ini Menjelaskan Sanksi Sebenar Bagi Pesalah Kanak-Kanak Dari Segi Undang-Undang, Yang Masih Ramai Tak Tahu!

.com - Pesalah kanak-kanak kalau didapati bersalah di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh dihentikan dieksekusi mati tetapi diletakkan dalam tahanan di bawah perkenan Yang di-Pertuan Agong.

Profesor Undang-Undang Keluarga, Wanita dan Kanak-Kanak Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Datuk Noor Aziah Mohd Awal berkata, tempoh tahanan itu pula tertakluk kepada Ahli Lembaga Pelawat yang dilantik khas bagi memantau perkembangan tingkah laris pesalah.

“Satu keburukan sanksi itu ialah kita tidak tahu tempoh tahanan berapa usang kerana tertakluk kepada budi bicara Ahli Lembaga Pelawat yang mepenilaian mereka sepanjang tahanan sebelum mencadangkan pembebasan mereka kepada Yang di-Pertuan Agong.

“Perlu diingat, pesalah kanak-kanak di bawah 18 tahun tertakluk di bawah Akta Kanak-Kanak 2001. Mereka tidak dipanggil orang kena tuduh (OKT) atau perkataan sabit (didapati bersalah) dan walaupun ada kesalahan jenayah dihentikan dikira sebagai rekod jenayah tidak menyerupai pesalah dewasa,” katanya knorma dan susila dihubungi, semalam.

Katanya, perbicaraan bagi pesalah kanak-kanak memiliki dua cara sama ada didakwa di Mahkamah Tinggi dengan memakai mekanisme Mahkamah Bagi Kanak-Kanak mahupun dibicarakan di Mahkamah Bagi Kanak-Kanak.

“Prosedur perbicaraan juga berbeza dari mahkamah biasa iaitu perlu ada seorang hakim yang layak serta dua orang rakyat biasa dengan salah seorang daripada mereka yakni wanita.

“Paling penting segala maklumat peribadi pesalah termasuk nama dan gambar dihentikan disiarkan kerana melanggar Seksyen 15 Akta Kanak-Kanak 2001,” katanya.

Sementara itu, berdasarkan Peguambela dan Peguamcara Muhammad Akram Abdul Aziz walaupun pihak polis menciptakan siasatan di bawah seksyen tertentu atau memmemberikankan saranan untuk suspek didakwa di bawah seksyen tertentu, pihak pendakwa raya yakni pihak yang berkuasa menciptakan keputusan.

“Pihak pendakwa raya yang memiliki kata putus (setelah meneliti kertas siasatan) untuk menentukan sama ada menciptakan dakwaan mengikut saranan polis atau menentukan untuk mendakwa di bawah seksyen lain yang mereka rasakan ludang kecepeh kukuh buktinya.

“Adakalanya mereka akan meminta pihak polis menjalankan siasatan ludang kecepeh lanjut untuk memastikan bukti ludang kecepeh kukuh atau tidak menciptakan apa-apa dakwaan kalau tiada bukti,” katanya.

Menurutnya, bagi kes membabitkan remaja atau kanak-kanak di bawah 18 tahun, ada perbezaan dari mekanisme perbicaraan biasa.

“Secara amnya, pihak berkaitan akan mengikut mekanisme ditetapkan di bawah Seksyen 90 Akta Kanak-Kanak 2001 dan dibaca sekali dengan Seksyen 83 di bawah sertifikat sama.

“Jika yang dituduh itu kanak-kanak, mereka akan didakwa di Mahkamah Bagi Kanak-Kanak, namun kalau usianya mencecah 18 tahun, pesalah akan menjalani proses pendakwaan di mahkamah biasa,” katanya.

Katanya, dari segi sanksi pesalah kanak-kanak juga berbeza apabila Seksyen 97 Akta Kanak-Kanak 2001 memperuntukkan golongan itu dihentikan dieksekusi gantung hingga mati.

“Walaupun kanak-kanak itu boleh didakwa (secara teorinya) di bawah Seksyen 302, tapi kalau dibuktikan bersalah, mereka tidak akan dieksekusi gantung,” katanya.

sumber: hmetro
Advertisement

Iklan Sidebar