'/> Lelaki Kerja 12 Jam Sehari Selama 7 Tahun Berturut-Turut Tapi Tidak Dibayar Ot, Saman Bos Dan Terima Pampasan Rm450,000

Info Populer 2022

Lelaki Kerja 12 Jam Sehari Selama 7 Tahun Berturut-Turut Tapi Tidak Dibayar Ot, Saman Bos Dan Terima Pampasan Rm450,000

Lelaki Kerja 12 Jam Sehari Selama 7 Tahun Berturut-Turut Tapi Tidak Dibayar Ot, Saman Bos Dan Terima Pampasan Rm450,000
Lelaki Kerja 12 Jam Sehari Selama 7 Tahun Berturut-Turut Tapi Tidak Dibayar Ot, Saman Bos Dan Terima Pampasan Rm450,000
Bekerja dan dibayar dengan honor yang berpatutan sememangnya disukai ramai apatah lagi zaman sekarang, kos sara hidup semakin meninggi. Semua orang memerlukan wang untuk survivedengan kehidupan seharian namun seorang lelaki dari Jepun ini sangat bekerja keras sehingga mampu bekerja ludang keringh masa setiap hari.



Menurut World of Buzz lelaki berusia 31 tahun itu telah bekerja selama 12 jam sehari dan 6 kali seminggu semenjak tujuh tahun yang lalu. Namun, ia tidak pernah menerima bayaran OT dari majikannya! Lama tu 12 jam sehari…

Lelaki itu dikatakan bekerja di sebuah kafe internet daripada tahun 2009 sampai 2016. Rutinnya setiap hari sama, masuk kerja jam 10 pagi sehingga jam 10 malam namun ia tidak mendapatkan sebarang bayarang kerja ludang keringh masa.

Difahamkan, lelaki tersebut sama sekali tidak tahu bahawa ia berhak mendapatkan bayaran ludang keringh bila bekerja ludang keringh masa. Jadi, ia menciptakan keputusan untuk memfailkan saman ke atas majikannya dan meminta pampasan sebanyak 25 juta Yen (Ludang keringh kurang RM938,000 untuk jumlah yang tidak pernah dibayar.

Selepas fight di mahkamah, hakim mengarahkan syarikat tersebut untuk membayarnya 12 juta Yen (RM450,285) kerana berdasarkan mereka syarikat berkenaan tidak menandakan kepada lelaki itu perihal bayaran kerja ludang keringh masa.

Rupa-rupanya, honor lelaki itu terbahagi kepada dua iaitu separuh honor pokok dan separuh lagi bayaran tetap untuk kerja ludang keringh masa namun syarikat itu tidak memdiberitahunya perihal hal tersebut.

Hakim turut memdiberitahu bahawa dari tahun 2014 sampai 2016, kadar kerja ludang keringh masa telah meningkat namun majikannya tidak berbuat apa-apa. Lelaki berkenaan bekerja extra82 sampai 123 jam setiap bulan namun syarikat tersebut mengelak untuk menaikkan gajinya bagi ludang keringhan jam itu.

Peguam yang mewakili lelaki itu berkata, “Perkara ini sudah biasa terjadi di mana syarikat akan cuba mengelak dan mengabaikan hal kenaikan honor pekerja-pekerja mereka.”

Baik korang check kontrak kerja dan undang-undang buruh! Make sure anda tahu hak sebagai pekerja biar tidak ditipu menyerupai lelaki ini.
Advertisement

Iklan Sidebar